Kolegium Rektorskie
REKTOR UŁ
PROF. DR HAB. RAFAŁ MATERA
Przez ostatnie osiem lat (dwie kadencje) jako dziekan kierowałem pracą na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ, na którym – na stanowiskach akademickich i administracyjnych – pracuje ponad 500 osób, a studiuje 5 000 studentek i studentów.
Przed pracą dziekańską koordynowałem na Wydziale programy mobilnościowe. Pracowałem również w uczelni prywatnej, w ramach brytyjskich studiów walidowanych. Znam więc mocne i słabsze strony uczelni publicznych w zderzeniu z dydaktyczno-naukowymi instytucjami niepublicznymi.
ROZUMIENIE INNYCH DZIEDZIN
Rozumiem humanistykę (mówię o sobie, że jestem historykiem „z pierwszego tłoczenia”), uprawiam nauki społeczne (dowodzą tego moje zainteresowania badawcze: ekonomia, socjologia, stosunki międzynarodowe), bardzo cenię nauki ścisłe i przyrodnicze (mam naukowe kontakty z lekarzami i biologami). Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, który prowadziłem, ma charakter interdyscyplinarny – pracują na nim osoby realizujące badania z zakresu ekonomii i finansów, nauk socjologicznych, geografii społeczno-gospodarczej i gospodarki przestrzennej, nauk o zarządzaniu i jakości, nauk prawnych, ale też nauk fizycznych, informatyki, matematyki i nauk o zdrowiu.
WSPÓŁPRACA
Budowanie relacji jest dla mnie kluczowe. W ramach dwóch kolegiów dziekańskich pracowałem z fantastycznymi ludźmi. Także w mojej macierzystej Katedrze Historii Ekonomii miałem świetny kontakt z całym zespołem. W moim dorobku naukowym połowa publikacji ukazała się we współautorstwie (dzieliłem pracę naukową z kilkunastoma badaczkami i badaczami). Wypromowałem czterech doktorów, ponad sto studentek i studentów napisało prace dyplomowe, których byłem promotorem. Kilkoro z nich zostało wyróżnionych w rozmaitych konkursach.
POZA PRACĄ
Moja żona jest akademiczką i kierowniczką Katedry Amerykanistyki i Mass Mediów – jesteśmy razem od trzydziestu lat i mamy dwóch synów. Kiedy nie pracuję, czytam książki (głównie na czytniku) oraz podróżuję (najczęściej z małym plecakiem).
Mój profil na stronie Uniwersytetu Łódzkiego.
Mój profil na portalu Wikipedia.org
Moja wizja to UNIWERSYTET LUDZKI.
Rektor Uniwersytetu Łódzkiego zarządza Uczelnią, kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz. Do kompetencji rektora należy w szczególności:
- wytyczanie kierunków rozwoju UŁ,
- realizowanie strategii UŁ,
- przygotowanie projektu modyfikacji i uzupełnienia strategii UŁ,
- przygotowanie projektu zmian statutowych UŁ,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością wszystkich jednostek organizacyjnych UŁ oraz koordynowanie ich pracy,
- podejmowanie decyzji dotyczących mienia i gospodarki finansowej UŁ,
- sprawowanie nadzoru nad pracą prorektorów, administracji, w tym nad działalnością kanclerza oraz jego zastępców,
- sprawowanie nadzoru nad procesem kształcenia studenckiego i doktoranckiego oraz procesem kształcenia kadr naukowych,
- podejmowanie działań zmierzających do promowania kadr naukowych oraz podejmowanie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym,
- zapewnianie przestrzegania prawa i porządku w UŁ oraz ustalania regulaminów wewnętrznych, w tym zasad zatrudnienia i awansu w UŁ,
- zwoływanie posiedzeń kolegium rektorskiego i senatu oraz przewodniczenie ich obradom,
- powoływanie rzeczników dyscyplinarnych,
- powoływanie stałych i doraźnych komisji rektorskich,
- powoływanie pełnomocników rektora do wykonywania określonych zadań,
- sprawowanie kontroli wewnętrznej,
- zapewnianie obrony i bezpieczeństwa informacji, w tym ochrony informacji niejawnych,
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia na wydziałach i w innych jednostkach organizacyjnych UŁ w rozumieniu Regulaminu organizacyjnego UŁ,
- nadzór nad realizacją planów rozwoju poszczególnych obszarów działalności UŁ,
- inicjowanie i realizacja zadań w ramach współpracy UŁ z organami administracji państwowej i samorządowej, otoczeniem społecznym i kulturalnym oraz z instytucjami gospodarczymi,
- realizowanie obowiązków związanych ze sprawami studenckimi,
- utrzymywanie relacji z samorządem studenckim.
Rektor kieruje uczelnią, wyznaczając strategiczne kierunki rozwoju i nadzorując ich realizację. Współpracuje z prorektorami, kanclerzami i dziekanami, którzy są odpowiedzialni za koordynowanie procesów administracyjnych i wspieranie dyrektorów oraz kierowników w zarządzaniu jednostkami. Zapewnia realizację celów akademickich i administracyjnych w sposób zintegrowany, co przyczynia się do efektywnego funkcjonowania uczelni jako całości. Kanclerze współdziałają z rektorem w zakresie zarządzania administracją centralną, co pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów i szybsze reagowanie na potrzeby Uczelni.
- Wtorki: w godzinach 14.00-15.30 w rektoracie UŁ, p. 111
- Czwartki: w godzinach: 9:00-10:30 w rektoracie UŁ, p. 111
Agnieszka Zgondek
E-mail: rektor@uni.lodz.pl
Telefon: 42 635 40 02
ul. Narutowicza 68, pok. nr 111
Inicjatywy o walorach naukowych lub użyteczne społecznie mogą uzyskać patronat Rektora Uniwersytetu Łódzkiego. Zapraszamy na stronę wyjaśniającą zasady przyznawania patronatów.
PROREKTORKA DS. NAUKI, I ZASTĘPCZYNI REKTORA
DR HAB. DOROTA GOLAŃSKA, PROF. UŁ
Ukończyłam studia na kierunku stosunki międzynarodowe (2002); stopień doktora uzyskałam w dyscyplinie literaturoznawstwo (2006) a stopień doktora habilitowanego – w dyscyplinie kulturoznawstwo (2018). Moja praca naukowa dotyczy zjawisk dyskryminacji i zagadnień przemocy politycznej. Badam konflikty polityczne, procesy militaryzacji, (etno)nacjonalizmy, aktywizm polityczny. Interesuje mnie również współczesna epistemologia feministyczna i teorie dekolonialne.
Odbyłam wielomiesięczne staże badawcze na Uniwersytecie w Utrechcie i Uniwersytecie Columbia. Mam w swoim dorobku dwie monografie oraz szereg artykułów naukowych; zredagowałam także sześć tomów zbiorowych. Aktualnie kieruję dwoma zespołowymi projektami NCN OPUS oraz międzynarodowymi projektami badawczymi SMARTUP (CHANSE) i EUTERPE (HE&UKRI). Wcześniej zrealizowałam indywidualny projekt NCN OPUS, brałam udział w projektach GRACE (H2020), RESET (H2020) i GENDERGRADUATES (FP6); kierowałam także dwoma zespołowymi projektami finansowanymi z EFS oraz uczestniczyłam w pracach komitetu zarządzającego i grup badawczych akcji COST.
Mam doświadczenie jako ekspertka NCN, członkini Zespołu Stałego NCN, ekspertka sieci CHANSE i HERA, a także członkini zespołu recenzenckiego działającego w ramach Economic & Social Research Council UKRI oraz recenzentka ERC i COST. W kadencji 2016-2020 byłam senatorką UŁ oraz członkinią Komisji Statutowej i Organizacyjnej. Jestem także współautorką promującego równość oraz różnorodność w obrębie naszej wspólnoty akademickiej „Planu na rzecz równych szans”.
Moją pasją są konie i jeździectwo.
Prorektorka do spraw nauki pełni funkcję pierwszej zastępczyni rektora. Do zakresu obowiązków prorektorki do spraw nauki należą:
- planowanie i koordynowanie badań naukowych,
- rozwój i ewaluacja dyscyplin naukowych,
- nadzór nad programami naukowymi i projektami badawczymi,
- współpraca z instytucjami finansującymi badania naukowe,
- monitorowanie kierunków rozwoju nauki na świecie,
- organizacja szkoleń i warsztatów dla pracowników naukowych,
- wspieranie interdyscyplinarności badań,
- nadzór nad procesem oceny jakości badań naukowych,
- nadzór nad zaopatrzeniem w aparaturę naukową oraz jej eksploatacją,
- nadzór nad działalnością Wydawnictwa UŁ oraz przedkładanie wniosków o powołanie redaktora naczelnego, rady wydawniczej i redakcji merytorycznych,
- nadzór nad czasopismami wydawanymi na UŁ,
- nadzór nad działalnością biblioteczną Uczelni, w szczególności w zakresie raportowania nauki,
- nadzór nad informacją naukową,
- nadzór nad przyznawaniem nagród nauczycielom akademickim,
- nadzór nad kształceniem kadry naukowej (w tym nad stopniami i tytułami naukowymi),
- promowanie kluczowych obszarów badań UŁ,
- nadzór nad centrami, ośrodkami i zespołami badawczymi na UŁ,
- zwoływanie posiedzeń kolegiów ds. nauki oraz przewodniczenie ich obradom,
- zwoływanie posiedzeń oraz przewodniczenie Komisji ds. Etyki Badań Naukowych,
- nadzór nad Szkołami Doktorskimi w zakresie raportowania osiągnięć naukowych doktorantów i doktorantek,
- nadzór nad przebiegiem oceny okresowej i przygotowanie nowych zasad oceny okresowej,
- monitorowanie realizacji Strategii UŁ w kierowanym obszarze,
- nadzór na realizacją "Planu na rzecz równych szans",
- sprawy dotyczące innych działań wiążących się z przydzielonym zakresem kompetencji lub zleconych przez rektora UŁ.
- Poniedziałki: 12:30-14.30
- Wtorki: (poza Kolegiami Rektorskimi z Dziekanami i Senatami) 9:00-10:00 i 12:30-14:00
Ewa Czech
E-mail: prorektorka_nauka@uni.lodz.pl
Telefon: 42 635 40 04
ul. Narutowicza 68, pok. nr 111
PROREKTORKA DS. KSZTAŁCENIA
DR HAB. MAŁGORZATA WRZESIEŃ, PROF. UŁ
Od początku kariery zawodowej zajmuję się zagadnieniami ochrony radiologicznej pacjentów i personelu narażonych na promieniowanie jonizujące. Tematyka ta – kluczowa dla ludzkiego zdrowia – była obecna nie tylko w mojej pracy badawczej, ale i dydaktycznej: prowadzone przeze mnie szkolenia przez blisko 10 lat wspierały personel medyczny w bezpiecznym wykonywaniu swoich obowiązków. Współpracuję z licznymi jednostkami ochrony zdrowia oraz fizykami medycznymi.
Dydaktyka towarzyszyła mi również na innych polach. Po ukończeniu studiów na Wydziale Fizyki i Chemii Uniwersytetu Łódzkiego pełniłam funkcję wykładowczyni i nauczycielki między innymi w XIII LO w Łodzi, Publicznym LO Uniwersytetu Łódzkiego czy Specjalistycznym Ognisku Pracy Pozaszkolnej Planetarium i Obserwatorium Astronomicznym w Łodzi. Dzięki temu jestem nie tylko nauczycielką mianowaną, ale – co równie ważne – zdobyłam doświadczenie praktycznie na wszystkich szczeblach edukacji.
W kadencji 2020-2024 pełniłam funkcję prodziekanki ds. dydaktycznych i jakości kształcenia.
W 2010 roku otrzymałam nagrodę zespołową II stopnia Polskiego Towarzystwa Badań Radiacyjnych w zakresie higieny radiacyjnej za publikację „Hand exposure to ionising radiation of nuclear medicine workers” („Radiat Prot Dosimetry”, 2008), zaś w 2019 roku nagrodę zespołową I stopnia Rektora Uniwersytetu Łódzkiego za osiągnięcia dydaktyczne.
Czas wolny lubię poświęcać czytaniu, a także bliższym i dalszym podróżom.
Do zakresu obowiązków prorektorki do spraw kształcenia należą:
- nadzór nad realizacją programów studiów,
- zapewnienie jakości kształcenia i procesu akredytacji,
- inicjowanie zmian w programach studiów i nadzór nad rekrutacją,
- opracowywanie strategii rozwoju kształcenia na UŁ,
- współpraca z przedsiębiorstwami w zakresie praktyk studenckich oraz nadzór nad programem praktyk,
- wdrażanie innowacyjnych metod dydaktycznych i technologii edukacyjnych,
- nadzór nad jakością programów uczenia się przez całe życie,
- nadzór nad jakością programów studiów podyplomowych,
- wspieranie rozwoju kompetencji cyfrowych studenckich i pracowniczych,
- promowanie uczelni jako centrum doskonałości edukacyjnej,
- nadzór nad zaopatrzeniem w aparaturę dydaktyczną oraz jej eksploatacją,
- nadzorowanie programu „Zdolny uczeń, świetny student”,
- nadzór nad Szkołami Doktorskimi w zakresie programów kształcenia doktoranckiego,
- opracowanie efektów uczenia się dla międzywydziałowego kierunku studiów,
- opracowanie strategii wdrożenia tzw. mikropoświadczeń,
- monitoring inicjatyw zespołu ds. sztucznej inteligencji,
- wspieranie prorektora ds. popularyzacji nauki i kształcenia w nadzorze nad jednostką odpowiedzialną za transfer wiedzy i technologii,
- wspieranie prorektorki ds. umiędzynarodowienia nauki i kształcenia w nadzorze nad Studium Języków Obcych,
- wspieranie rektora w sprawach studenckich,
- monitorowanie realizacji strategii UŁ w kierowanym obszarze,
- sprawy dotyczące innych działań wiążących się z przydzielonym zakresem kompetencji lub zleconych przez rektora UŁ.
Wtorki w godzinach 14:00-15:30, rektorat UŁ, pokój 107
Anastazja Pilichowska
E-mail: prorektorka_ksztalcenie@uni.lodz.pl
Telefon: 42 635 40 42
ul. Narutowicza 68, pok. nr 107
PROREKTORKA DS. UMIĘDZYNARODOWIENIA NAUKI I KSZTAŁCENIA
DR HAB. KATARZYNA DE LAZARI-RADEK, PROF. UŁ
Jestem filozofką i etyczką. Definiuję się jako hedonistyczna utylitarystka. W mojej habilitacji: „Godny pożądania stan świadomości” (WUŁ) argumentuję, że tym, co jest dla nas dobre, są stany naszego umysłu. W 2024 nakładem wydawnictwa Routledge ukazała się moja książka „The Philosophy of Pleasure”, która jest pierwszą na świecie całościową monografią poświęconą teorii hedonistycznej.
Od wielu lat współpracuję z Peterem Singerem z Princeton University. Napisaliśmy wspólnie dwie książki: „The Point of View of the Universe” (Oxford University Press, 2014) oraz „A Very Short Introduction: Utilitarianism” (Oxford University Press, 2017). Opracowaliśmy nowe wydanie klasycznej książki J.S.Milla „Utilitarianism”.
Zrealizowałam dwa granty NCN. W 2017 roku otrzymałam grant z Yale University na badania zatytułowane: „The Theology of Joy and the Good Life – Utilitarian Perspective”.
Wykładałam i prowadziłam gościnnie zajęcia między innymi na uniwersytetach Princeton, Yale, Rutgers, Penn, NYU, Oksfordzie, UCL oraz w szkołach doktorskich w Szwajcarii i Holandii.
NAUKA TO CIEKAWOŚĆ
Od dwudziestu lat studiuję zagadnienia dobrego życia, szczęścia i przyjemności. Ponadto, zajmuję się metaetyką, filozofią utylitarystyczną i problemami etyki praktycznej: bioetyką, prawami zwierząt, etycznymi aspektami nowych technologii. W rozważaniu nad tymi zagadnieniami kieruje mną ciekawość: ludzkiej natury, pragnień i dążeń. W jej zaspokajaniu pomagają mi kontakty z ludźmi. Bardzo cenię zajęcia ze studentkami i studentami – to źródło mojej inspiracji i radości.
POZA PRACĄ
Gdybym nie została filozofką, byłabym ogrodniczką. Życie uprzyjemniam sobie podnoszeniem ciężarów, chodzeniem po górach i podróżowaniem. Od maja 2024 prowadzę z Peterem Singerem podcast „Lives Well Lived”.
Do zakresu obowiązków prorektorki do spraw umiędzynarodowienia nauki i kształcenia należą:
- nawiązywanie i realizacja współpracy międzynarodowej,
- koordynacja wymiany międzynarodowej studenckiej i pracowniczej,
- reprezentowanie UŁ na forum międzynarodowym,
- rozwój programów podwójnych dyplomów i wspólnych stopni naukowych,
- budowanie relacji z zagranicznymi instytucjami naukowymi i edukacyjnymi,
- rozwijanie programów studiów międzynarodowych i kursów językowych,
- wspieranie międzynarodowej mobilności naukowej,
- wspieranie staży naukowych i konferencji międzynarodowych,
- wspieranie publikacji międzynarodowych pracowników naukowych,
- współpraca z zagranicznymi uczelniami w ramach projektów badawczych,
- nadzór nad Studium Języków Obcych,
- nadzór nad Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców,
- nadzór nad Szkołami Doktorskimi w zakresie umiędzynarodowienia doktorantów i doktorantek,
- reprezentowanie UŁ w sieci UNIC Uniwersytetów Europejskich,
- koordynowanie udziału UŁ w ramach sieci UNIC,
- rozwijanie współpracy z uczelniami-partnerami sieci UNIC,
- nadzór nad Akademickim Centrum Wsparcia UŁ,
- monitorowanie procedur antydyskryminacyjnych i antymobbingowych na UŁ,
- wspieranie rektora w sprawach studenckich, w szczególności w kontaktach ze studentami i studentkami zagranicznymi,
- monitorowanie realizacji strategii UŁ w kierowanym obszarze,
- sprawy dotyczące innych działań wiążących się z przydzielonym zakresem kompetencji lub zleconych przez rektora UŁ.
- Poniedziałki: 12:00-13:30
- Czwartki: 10:00-12:00
Ewa Czech
E-mail:prorektorka_umiedzynarodowienie@uni.lodz.pl
Telefon: 42 635 40 04
ul. Narutowicza 68, pok. nr 111
PROREKTOR DS. RELACJI AKADEMICKICH I KONTAKTÓW Z OTOCZENIEM, II ZASTĘPCA REKTORA
DR HAB. RADOSŁAW OLSZEWSKI, PROF. UŁ
W pracy naukowej zajmuję się postępowaniem karnym, prawem karnym skarbowym oraz postępowaniem w sprawach o wykroczenia. Wypromowałem jednego doktora, przygotowałem recenzje w czternastu przewodach i postępowaniach doktorskich, byłem sekretarzem w czterech postępowaniach habilitacyjnych, wypromowałem ponad osiemdziesiąt prac magisterskich. Jestem członkiem Komisji ds. Jakości Kształcenia na Wydziale Prawa i Administracji UŁ oraz kierownikiem podyplomowych studiów Prawa Karnego Skarbowego, a wcześniej także Prawa Karnego Skarbowego i Gospodarczego oraz Nowy Model Postępowania Karnego. Przewodniczę komisji przedmiotowej z zakresu nauk penalnych do przeprowadzania publicznych obron rozpraw doktorskich w dyscyplinie nauki prawne. Pełnię funkcję opiekuna Studenckiego Koła Naukowego Prawa Karnego Procesowego oraz w Klinice Prawa – Studenckim Punkcie Informacji Prawnej. Jestem członkiem Łódzkiego Towarzystwa Naukowego.
UCZELNIA TO POSZANOWANIE WARTOŚCI I RELACJI
Akademickie relacje powinny być oparte na szacunku, tolerancji, otwartości, empatii. Te wartości traktuję jako fundamentalne w swojej pracy, kierując Katedrą Postępowania Karnego i Kryminalistyki na Wydziale Prawa i Administracji oraz w innych sferach mojej zawodowej aktywności. Dotyczy to również działalności dydaktycznej, jak i sprawowanych wcześniej funkcji: opiekuna I roku czy prodziekana WPiA UŁ ds. studenckich na kierunkach administracja I i II stopnia oraz polityka społeczna.
Zajmując się postępowaniem karnym, szczególną uwagę zwracam na rzetelność, zasady i gwarancje. Świadomy ich roli pełniłem obowiązki rzecznika dyscyplinarnego ds. doktorantów, przewodniczącego Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej ds. Studentów UŁ czy rzecznika dyscyplinarnego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, członka Konwentu Rzeczników.
Na wartościach kształtujących akademickie relacje zamierzam opierać również współpracę z dotychczasowymi partnerami Uniwersytetu Łódzkiego oraz nawiązywać nowe kontakty.
POZA PRACĄ
W wolnym czasie gram w tenisa stołowego, chodzę po górach i powiększam kolekcję filumenistyczną.
Prorektor ds. relacji akademickich i kontaktów z otoczeniem pełni funkcję drugiego zastępcy rektora. Do zakresu obowiązków prorektora do spraw relacji akademickich i kontaktów z otoczeniem należą:
- rozwijanie współpracy UŁ z uczelniami w ramach Łódzkiego Partnerstwa Akademickiego,
- inicjowanie i realizacja zadań w ramach współpracy UŁ z organami administracji państwowej i samorządowej, otoczeniem społecznym, gospodarczym, kulturalnym i sportowym,
- nawiązywanie i rozwijanie współpracy UŁ z polskimi uczelniami wyższymi,
- wspieranie integracji i rozwoju społeczności akademickiej,
- nadzór nad procedurami prawnymi obowiązującymi w UŁ,
- monitorowanie losów absolwentów,
- nadzór nad Studium Wychowania Fizycznego i Sportu,
- animowanie aktywności sportowej społeczności akademickiej UŁ,
- rozwijanie kontaktów ze związkami i klubami sportowymi w regionie,
- współpraca z Publicznym Liceum Ogólnokształcącym UŁ, Przedszkolem UŁ oraz British International School of the University of Lodz,
- współpraca z samorządem doktoranckim,
- nadzór nad finansowaniem i aktywnością kół naukowych,
- nadzór nad działalnością zespołów uczelnianych: Akademicki Chór Uniwersytetu Łódzkiego, Akademicki Zespół Pieśni i Tańca Kujon, Bałałajki,
- współpraca z Fundacją Uniwersytetu Łódzkiego,
- realizowanie obowiązków związanych ze sprawami doktoranckimi,
- wspieranie rektora w sprawach studenckich,
- monitorowanie realizacji strategii UŁ w kierowanym obszarze,
- sprawy dotyczące innych działań wiążących się z przydzielonym zakresem kompetencji lub zleconych przez rektora UŁ.
Wtorki w godzinach 14:00-15:30, rektorat UŁ, pokój 107
Ewa Szulc
E-mail: prorektor_relacje_kontakty@uni.lodz.pl
Telefon: 42 635 40 24
ul. Narutowicza 68, pok. nr 107
PROREKTOR DS. POPULARYZACJI NAUKI I KSZTAŁCENIA
DR HAB. KRZYSZTOF PABIS, PROF. UŁ
Przyroda fascynowała mnie od dzieciństwa. W liceum trafiłem na pierwsze sympozja naukowe i zostałem członkiem Polskiego Towarzystwa Entomologicznego. Od tamtego czasu stałem się popularyzatorem nauki, a także autorem kilkudziesięciu artykułów i kilkunastu książek edukacyjnych, między innymi: „Dlaczego motyl zjada muchę” (CiS, 2018), „Gąsienice w czekoladzie” (Multico, 2018) i „Prywatne życie mrówek” (Ringier, 2020). Wypromowałem również dwa doktoraty.
Interesują mnie złożone relacje ekologiczne, a moje badania obejmują świat europejskich motyli i procesy kształtujące ekosystemy morskie, w tym Antarktykę, Zachodnią Afrykę oraz głębiny oceaniczne Atlantyku i Pacyfiku.
BEZ WSPÓŁPRACY NIE MA NAUKI
Silnie wierzę w to, że u podstaw dobrej nauki stoi współpraca z innymi badaczami. Między innymi dlatego zdecydowałem się dołączyć do Komitetu Badań Polarnych PAN oraz do Zrzeszenia Tutorów UŁ. Niezwykle ważnym doświadczeniem z tego zakresu była dla mnie też wyprawa w lody Antarktyki oraz trzymiesięczny rejs przez Atlantyk, podczas którego przeszedłem chrzest równikowy. Na co dzień współpracuję z naukowczyniami i naukowcami z Norwegii, Portugalii, Niemiec i Wielkiej Brytanii.
POZA PRACĄ
Ciekawi mnie świat we wszystkich jego aspektach: malarstwo, fotografia, muzyka, literatura, kulinaria, przyroda. Jestem namiętnym czytelnikiem literatury pięknej i popularnonaukowej, fanem jazzu, rocka i muzyki klasycznej. Ważna jest dla mnie równowaga między pracą a życiem rodzinnym i czasem wolnym. Odpoczywam, grając w koszykówkę i planszówki oraz w trakcie spacerów po lesie.
Do zakresu obowiązków prorektora do spraw popularyzacji nauki i kształcenia należą:
- inicjowanie i realizacja zadań w ramach współpracy UŁ z otoczeniem społecznym i kulturalnym oraz z instytucjami gospodarczymi w zakresie popularyzacji badań i kształcenia,
- nadzór nad jednostką odpowiedzialną za transfer wiedzy i technologii w UŁ,
- nadzór nad komercjalizacją wyników badań naukowych i ich wdrażaniem,
- wspieranie prorektora ds. nauki w koordynowaniu i sprawozdawaniu osiągnięć w ramach III kryterium ewaluacji,
- nadzór nad ochroną patentową,
- promowanie kluczowych obszarów badań i współpracy z otoczeniem społeczno-kulturalnym,
- promocja nauki i kształcenia wśród społeczności lokalnej, regionalnej i międzynarodowej,
- inicjowanie współpracy ze szkołami średnimi i podstawowymi w regionie i usieciowienia kontaktów między uniwersytetem a szkołami,
- promocja nauki i kształcenia uniwersyteckiego w szkołach średnich i podstawowych,
- wspieranie prorektorki ds. kształcenia w nadzorze nad programem „Zdolny uczeń, świetny student”,
- wspieranie badań i aktywności publikacyjnej między pracownikami UŁ a studentami, studentkami, doktorantami i doktorantkami,
- wspieranie Szkół Doktorskich w zakresie popularyzacji badań i kształcenia doktorantów i doktorantek,
- nadzór nad działalnością Wydawnictwa UŁ, w szczególności w zakresie strategii publikacyjnej,
- nadzór nad działalnością biblioteczną UŁ w zakresie promocji oraz popularyzacji badań i kształcenia,
- organizacja warsztatów i kursów otwartych dla społeczności lokalnej,
- nadzór nad obszarem promocji, komunikacji i PR UŁ,
- monitorowanie inicjatyw zespołów działających na rzecz zrównoważonego rozwoju,
- wspieranie i włączanie w popularyzację kół naukowych UŁ,
- wspieranie rektora w sprawach studenckich,
- monitorowanie realizacji strategii w kierowanym obszarze,
- sprawy dotyczące innych działań wiążących się z przydzielonym zakresem kompetencji lub zleconych przez rektora UŁ.
Poniedziałki w godzinach 13:00-15:00, rektorat UŁ, pokój 107
Anastazja Pilichowska
E-mail: prorektor_popularyzacja@uni.lodz.pl
Telefon: 42 635 40 42
ul. Narutowicza 68, pok. nr 107
KANCLERZE, DYREKTOR FINANSOWY, KWESTOR
Zgodnie z § 27 Statutu Uniwersytetu Łódzkiego rektor, prorektorki, prorektorzy, kanclerz, kwestor oraz inne włączone w skład zespołu osoby tworzą kolegium rektorskie, będące organem doradczym rektora.
Poniżej znajdują się profile kluczowych osób odpowiedzialnych za pracę pionu administracyjnego Uniwersytetu Łódzkiego. Kanclerz wraz z zastępczynią, dyrektorem finansowym i kwestorem pełnią strategiczne role w zarządzaniu procesami administracyjnymi, nadzorowaniu infrastruktury i finansów, a także wspieraniu dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych. Zachęcamy do zapoznania się z członkami zespołu, który zapewnia sprawne funkcjonowanie naszej uczelni, dbając o jej rozwój i efektywność operacyjną.
KANCLERZ UŁ
MACIEJ SYSAK
Od 2007 działam w różnych obszarach branży IT z nastawieniem na współpracę z klientem i kreatywne rozwiązywanie problemów. Od 2014 r. piastowałem stanowisko zastępcy dyrektora Centrum Informatyki. Ponadto, w latach 2022-2024 jako Pełnomocnik Rektora do spraw rozwoju systemów informatycznych i komunikacyjnych Uczelni zajmowałem się również między innymi analizą potrzeb uczelni w zakresie rozwoju systemu informatycznego i komunikacyjnego oraz jego wdrożeniem.
W Centrum Informatyki stworzyliśmy autorskie systemy: kadrowo-płacowy Rektorat, Portal Pracowniczy UŁ (zaawansowane rozwiązanie z obszaru HCM łączące tradycyjne informacje obszaru HR z modułem intranetowym wspierającym komunikację oraz rozbudowanym systemem obiegu w pełni elektronicznych dokumentów), aplikacje mobilne: dla studentów, absolwentów oraz pracowników.
Inicjowanie pomysłów, budowanie koncepcji oraz finalne nadawanie im kształtu zawsze napędzało mnie do działania. Z dumą mogę określić zarówno siebie, jak i przede wszystkim cały nasz zespół Centrum Informatyki, pomysłodawcami i twórcami używanej obecnie w skali ogólnopolskiej aplikacji Mobilny USOS.
Zarządzanie projektami oraz około 50-osobowym zespołem złożonym z szerokiej gamy specjalistów pozwoliło mi na dogłębne poznanie naszej uczelni, a także zapewniło doświadczenie w najtrudniejszym i najważniejszym z obszarów – wspieraniu potrzeb i zadań naszej społeczności. Dodatkowo, w poznawaniu wielu perspektyw funcjonowania UŁ pomogło mi stanowisko asystenta w Zakładzie Zarządzania IT i Rozwoju Usług Informatycznych na Wydziale Zarządzania.
CIEKAWOŚĆ ŚWIATA I LUDZI
Manager IT, analityk i architekt systemów. Od zawsze związany z UŁ, zarówno formalnie (wykształcenie i rozwój zawodowy) jak i na poziomie wizji i celu: uważam, że odważne patrzenie przed siebie, podejmowanie niekiedy niełatwych decyzji i szeroka współpraca pozwalają na osiągnięcie najtrudniejszych celów!
W podejmowanych działaniach jestem ambitny, kreatywny i zorientowany na osiągnięcie wspólnych korzyści dla całego UŁ. Doświadczenie zdobyte przez lata pracy na Uniwersytecie pozwalają mi nie tylko na szybkie podejmowanie decyzji, ale także, co najważniejsze, na zrozumienie potrzeb naszej społeczności.
POZA PRACĄ
Uwielbiam podróże, odkrywanie nowych miejsc, poznawanie nowych ludzi i ich perspektyw. Dzięki temu mogę nieustannie się rozwijać i odważnie podchodzić do nowych wyzwań – tych technicznych, biznesowych i organizacyjnych.
Kanclerz Uniwersytetu Łódzkiego koordynuje procesy administracyjne, a także wspiera dyrektorki i dyrektorów oraz kierowniczki i kierowników w zarządzaniu jednostkami. Do jego obowiązków, w szczególności należą:
- zapewnienie sprawności funkcjonowania administracji i infrastruktury UŁ,
- zapewnienie sprawnej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej,
- nadzór nad gospodarką finansową i majątkiem UŁ,
- opracowywanie strategii rozwoju infrastruktury UŁ,
- nadzór nad informatyzacją i bezpieczeństwem cyfrowym UŁ,
- nadzór nad systemami informatycznymi i bazami danych,
- współpraca z organami administracji państwowej w zakresie inwestycji i rozwoju UŁ,
- opracowywanie i wdrażanie polityk zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem,
- nadzór nad procesami rekrutacji i rozwoju personelu administracyjnego,
- współpraca z uczelnianymi jednostkami w zakresie zarządzania grantami i funduszami,
- koordynacja działań zmierzających do zwiększenia efektywności operacyjnej UŁ,
- wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych w celu usprawnienia pracy administracji,
- reprezentowanie UŁ w kontaktach z zewnętrznymi dostawcami usług i partnerami biznesowymi,
- gospodarowanie i administrowanie majątkiem UŁ, zabezpieczenie mienia, planowanie i realizacja inwestycji, remontów oraz prawidłowej eksploatacji, konserwacji i naprawy budynków, budowli i innych urządzeń, sprawy gospodarki energetycznej, transportu,
- sprawy dotyczące innych działań wiążących się z przydzielonym zakresem kompetencji lub zleconych przez rektora UŁ.
Terminy dyżurów zostaną opublikowane w drugiej połowie września.
Justyna Meksa
Ewelina Olczak
E-mail: kanclerz@uni.lodz.pl
Telefon: 42 635 40 10; 42 635 40 20
ul. Narutowicza 68, pok. nr 101
ZASTĘPCZYNI KANCLERZA UŁ
ANNA ROLCZAK
Z UŁ związana jestem od wielu lat. Od 2011 roku pracowałam dla Wydziału Prawa i Administracji; na tym wydziale również studiowałam. Ukończyłam także studia na Wydziale Filologicznym. Doświadczenie zawodowe z obszaru komunikacji uzupełniłam studiami na poziomie Master na Clark University, później studiami podyplomowymi z obszaru projektowania usług w School of Forms.
Przechodząc przez wszystkie szczeble kariery administracyjnej zdobyłam doświadczenie pozwalające mi na zrozumienie nie tylko procesów zachodzących w naszej instytucji, ale też, co najważniejsze, potrzeb naszej społeczności.
Od 2016 roku kierowałam Centrum Komunikacji i PR (dawniej Centrum Promocji), gdzie wraz z zespołem spajaliśmy komunikację Uniwersytetu, odpowiadaliśmy m.in. za prowadzenie komunikacji UŁ na profilach społecznościowych i za kontakty z mediami lokalnymi oraz krajowymi. Pomagaliśmy popularyzować naukę, promować wyniki badań. Przybliżaliśmy historie sukcesu i dokonań studentów, doktorantów, kół naukowych, naukowców, zespołów badawczych oraz pracowników administracji oraz wspieraliśmy działania z zakresu społecznej odpowiedzialności uczelni oraz proekologiczne. Odpowiadaliśmy za komunikację wewnętrzną, zewnętrzną i wizualną.
Jestem zaangażowana w prace zespołu odpowiedzialnego za komunikację w European University of Post-Industrial Cities (UNIC), a także jestem członkinią stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich "PRom" (od października 2022 pełnię funkcję wiceprezesa stowarzyszenia) oraz European Association of Communication Professionals in Higher Education "EUPRIO", jako reprezentantka UŁ (od sierpnia 2022 w steering committee, jako national deputy representative).
PRAWDA I WOLNOŚĆ
Jestem niezależna i ambitna, nie boję się wyzwań. Potrafię błyskawicznie adaptować się do nowych warunków i zadań. Wierzę, że praca zespołowa jest kluczem do sukcesu każdej społeczności.
Zawodowo szczególnie interesują mnie: service design, human centered design, design management, doradztwo strategiczne, branding, systemy identyfikacji wizualnej i komunikacja korporacyjna.
POZA PRACĄ
Krótko o sobie - entuzjastka ludzi, religii, kultur i świata. Zawsze szukam okazji do zgłębiania wiedzy, szczególnie w obszarach, których nie rozumiem - nigdy nie wyrosłam z pytania wszystkich „dlaczego?”.
Dużo czytam i słucham. Żeby naładować baterie potrzebuję częstych city break’ów (najlepiej na północy - zdecydowanie wolę zimno niż ciepło). Odnajduję się w każdych okolicznościach - lubię zarówno jazz, jak i klasykę, ale też muzykę techno.
Zastępczyni kanclerza Uniwersytetu Łódzkiego koordynuje procesy administracyjne, a także wspiera dyrektorki i dyrektorów oraz kierowniczki i kierowników w zarządzaniu jednostkami, a także kanclerza UŁ we wszystkich działniach na rzecz uczleni.
Opierając się na swoim dotychczasowym wieloletnim doświadczeniu w obszarze PR i marketingu uczelni wyższych szczególnie bliskie są jej obszary związane z:
- zapewnieniem sprawnej komunikacji wewnętrznej, zewnętrznej,
- zapewnieniem spójnej komunikacji wizualnej UŁ, dbaniem o wizerunek uczelni,
- promowaniem kluczowych obszarów badań i współpracy z otoczeniem społeczno-kulturalnym,
- promocją nauki i kształcenia wśród społeczności lokalnej, regionalnej i międzynarodowej,
- wdrażaniem polityk i funkcjonowaniem zespołów działających na rzecz równego traktowania i zrównoważonego rozwoju.
Do obowiązków zastępczyni kanclerza ponadto należą:
- zapewnienie sprawności funkcjonowania administracji i infrastruktury UŁ,
- nadzór nad gospodarką finansową i majątkiem UŁ,
- opracowywanie strategii rozwoju infrastruktury UŁ,
- opracowywanie i wdrażanie polityk zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem,
- nadzór nad procesami rekrutacji i rozwoju personelu administracyjnego,
- współpraca z uczelnianymi jednostkami w zakresie zarządzania grantami i funduszami,
- koordynacja działań zmierzających do zwiększenia efektywności operacyjnej UŁ,
- wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych w celu usprawnienia pracy administracji,
- reprezentowanie UŁ w kontaktach z zewnętrznymi dostawcami usług i partnerami biznesowymi.
Terminy dyżurów zostaną opublikowane w drugiej połowie września.
Justyna Meksa
Ewelina Olczak
E-mail: kanclerz@uni.lodz.pl
Telefon: 42 635 40 10; 42 635 40 20
ul. Narutowicza 68, pok. nr 101
DYREKTOR FINANSOWY UŁ
DR HAB. MICHAŁ MACKIEWICZ, PROF. UŁ
Od początku kariery zawodowej łączę praktykę z teorią. Zanim zająłem się uprawianiem nauki, pracowałem dwukrotnie jako doradca ministra w Ministerstwie Finansów. Zacięcie do finansów dużych instytucji ukierunkowało moje zainteresowania. W 2006 roku obroniłem pracę doktorską dotyczącą stosowania reguł zamiast uznaniowości w polityce fiskalnej. Sześć lat później uzyskałem stopień doktora habilitowanego, również zajmując się naukowo tematem finansów państwa.
Obok nauki zawsze była praktyka. W międzyczasie zakładałem i prowadziłem kilka firm, w tym między innymi agencję badań rynku, dużą spółkę zajmującą się przygotowaniem i realizacją projektów europejskich, prywatny żłobek, firmę programistyczną oraz produkującą gadżety do telefonów. Jestem również aktywnym inwestorem na rynku nieruchomości. Swoimi doświadczeniami dzieliłem się na blogu poświęconym prowadzeniu firm i inwestowaniu. Od 2016 do 2024 roku łączyłem też naukowe zainteresowania finansami oraz doświadczenia w zarządzaniu, pełniąc na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym funkcję prodziekana ds. finansów.
FINANSE NIE SĄ NAJWAŻNIEJSZE
Swoje działania dotyczące zarządzania finansami opieram zawsze na założeniu, że pieniądze nie mogą być najważniejsze. Są jak krwiobieg w ludzkim organizmie: pozostają niezbędne, ale przecież celem życia człowieka nie jest pompowanie krwi. Tak samo, dobra sytuacja finansowa zarówno uczelni, jak i każdego wydziału, powinna być wyłącznie zjawiskiem pozostającym w tle. Ma umożliwiać realizację dobrej dydaktyki i ciekawej nauki, nie będąc w żadnym razie celem samym w sobie.
W zarządzaniu finansami wierzę w reguły, którymi naukowo zajmowałem się już na etapie doktoratu. Jestem przekonany, że każda złotówka, którą dysponujemy, powinna być wydawana w sposób przewidywalny, zgodnie z zasadami, które wcześniej wszyscy znają i które są dla wszystkich takie same.
POZA PRACĄ
Staram się znaleźć dobrą równowagę między życiem zawodowym i czasem wolnym. Dużo chodzę po górach, z moją żoną znamy się ze Studenckiego Koła Przewodników Beskidzkich. Oprócz tego jestem namiętnym czytelnikiem kryminałów i książek popularnonaukowych, zwłaszcza dotyczących historii i rozwoju cywilizacji.
Do obowiązków dyrektora finansowego uczelni należą:
- strategiczne zarządzanie finansami uczelni,
- wspieranie rektora, prorektorów i kanclerzy w podejmowaniu decyzji finansowych,
- współpraca i wspieranie władz wydziałów w zakresie zarządzania finansami na szczeblu wydziałowym,
- współpraca z kwestorami w zakresie zarządzania finansami uczelni,
- nadzór nad działaniem informatycznych systemów finansowych,
- nadzór nad księgowością uczelni,
- działania edukacyjne, informacyjne w zakresie finansów uczelni,
- nadzór nad przygotowaniem budżetu uczelni i budżetów cząstkowych,
- nadzór nad przygotowaniem wewnętrznych aktów prawnych dotyczących finansów uczelni,
- dbanie o bezpieczny wynik finansowy, umożliwiający długookresową realizację celów uczelni.
Poniedziałki: w godzinach 14:00-15:30 w rektoracie UŁ, pok. 101
Justyna Meksa
Ewelina Olczak
E-mail: dyrektor_finansowy@uni.lodz.pl
Telefon: 42 635 40 10; 42 635 40 20
ul. Narutowicza 68, pok. nr 101
KWESTOR UŁ
DONAT KAŁUŻA
Jestem absolwentem Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego kierunek Handel Zagraniczny oraz studiów podyplomowych z zakresu rynków kapitałowych. Uczestniczyłem w licznych szkoleniach z zakresu obrotu walutowego, rachunkowości, księgowości, finansów publicznych.
Pracowałem jako przedstawiciel handlowy, szef sprzedaży krajowej i zagranicznej, a także zajmowałem się budowaniem marki i prowadziłem własną firmę handlową. Przez kilkanaście lat byłem syndykiem i nadzorcą sądowym, a także prezesem zarządu w firmach produkcyjnych. Od 2008 roku pełnię funkcję kwestora Uniwersytetu Łódzkiego.
POZA PRACĄ
Od 35 lat cieszę się szczęśliwym małżeństwem, jestem ojcem i dziadkiem. Każdą wolną chwilę staram się spędzać na łonie natury. Hoduję psy, specjalizuję się obecnie w rasie gończy polski. Jestem smakoszem i propagatorem kuchni staropolskiej. Cenię sobie szczerość i poczucie humoru.
Kwestor pełni rolę głównego księgowego. Zarządza procesami finansowymi i sprawuje kontrolę nad płacami, majątkiem oraz gospodarnym wydatkowaniem środków Uniwersytetu Łódzkiego.
Terminy dyżurów zostaną opublikowane w drugiej połowie września.
E-mail: kwestorul@uni.lodz.pl
Telefon: 42 635 41 01
ul. Narutowicza 68, pokój 302